Monday, December 15, 2008

DONGENG SI PARI-PARI

BAWANG PUTIH BAWANG MERAH

Hi! lama juga aku tak datang sini. Dah seminggu lebih. Dorang cakap artikel aku pangjang sangat, orang tak suka! K, aku belajar tulis pendek!

IBU TIRI

Sebenarnya dalam hidup seorang remaja, adakalanya kita rasa Ibu kita tak cukup baik. Tak macam Ibu orang lain. Ibu orang lain sporting. Apa anak dorang nak .... dapat. Pandai bergaya dan sebagainya. Adakalanya remaja mengharapkan dapat Ibu lain. Ibu yang menarik, senang dan mudah untuk berfoya-foya. Tak pandai suruh baca buku, kemas bilik dan sebagainya. pendek kata yang boleh memberikan KEBEBASAN MUTLAK kepada kita.

PUTERI SALJU

Tapi percayalah kalau Ayah kita tukar Ibu, malah kalau rajin tukar Ibu, walau sehebat mana Ibu baru tersebut. Kehidupan kita akan HANCURRRR!. Tapi kalau ayah kita tak tukar Ibu, walau seburuk mana Ibu kita, dia tetap akan menjaga kita dengan sedaya upaya dia walau mengorbankan nyawa sekalipun. Itulah ibu kita, kalau masa kita kecil, dia mandikan kita bedakkan kita, lepastu kita main kotor. Dia akan sangat marah,.......... macamana dia "sangat marah" itu???
Dia "sangat marah" dengan mandikan kita semula, pakaikan pakaian bersih, bedakkan semula, bancuhkan sebotol susu dan dodoikan kita sehingga tertidur!!!!. Itulah "sangat marah" seorang ibu kandung.
Itulah pentingnya seorang Ayah tak tukar Ibu dan seorang Ibu tak tukar Ayah walaupun kita tak suka!!

PAKATAN RAKYAT

Dalam hal negara, aku nak bagitau, keadaan ini sama, samada baik atau buruk kerajaan yang ada sekarang. Walau corrupt dan sebagainya. Ia terpaksa dipertahankan. Lihatlah negara yang kerap menukar "Ibu" (kerajaan), seperti Indonesia, Filipina, India dsb. Walau negara tersebut maju, hebat... tetapi tidak akan sestabil negara kita. Percayalah... kerajaan ini perlu dipertahankan walau pun kita rasa buruk sangat.......... Percayaaallllaaaaahhhhh.........!

2 comments:

Gerrard said...

saye mengiakan sahaja.. =)

tulip said...

Iye...Kebebasan mutlak boleh menghancurkan kite..;)

masculine